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Empfehlungen des GZW

Kurse der Universitätsbibliothek der TUM zu Recherchieren, Literaturverwaltung, Zitieren, Publizieren und viel mehr 

Angebote des TUM Sprachenzentrums

Seminare von ProLehre - alle rund um die Lehre


Career Lounge – Karrierewege nach der Promotion

Organisation:

TUM Alumini und GZW

Date:

12.12.2017, 18:00 - 19:30

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 8a)
Roomfinder

Language:

English or German

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Alumni aus den Life Sciences geben in dieser Veranstaltung Insidertipps für die Karrieregestaltung in einer vielgestaltigen Branche. In gemütlicher Atmosphäre am Weihenstephaner Berg mit einer kleinen Bierverkostung.

Alumni from the area of Life Sciences offer insider's tips on how to build a career in a very diverse line of work. In a relaxed atmosphere at Weihenstephaner Berg including a small beer sampling.


Design and Analysis of Experiments

Trainer:

PD Dr. Kurt Gedrich, Lehrstuhl für Ernährungsphysiologie

Date:

Introduction into R:
On Tuesdays 07. and 14.11.2017
15:15 - 17:15, in PC room EGL12

On Wednesdays, 08. and 15.11.2017
14:30 - 16:30, in PC room HU34A

Lecture (incl. Exercises):
On Wednesdays, 22.11.2017 - 07.02.2018
14:30 - 17:00, in seminar room ZIEL 2.98

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

Introduction to R:
07. and 14.11.2017
In PC room EGL12
08. and 15.11.2017
14:30 - 16:30, in PC room HU34A

Lecture (incl. Exercises):
On Wednesdays, 22.11.2017 - 07.02.2018
in seminar room ZIEL 2.98

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

The course is free of cost.

Details:

Recommended Literature
1. Basic statistics
Crawley MJ (2005): Statistics – An Introduction using R. West Sussex : Wiley
Crawley MJ (2007): The R Book. West Sussex : Wiley
Field A, Miles J & Field Z (2012): Discovering Statistics using R. Los Angeles etc. : Sage
Ugarte MD et al. (2009): Probability and Statistics with R. Boca Raton : CRC Press

2. Some advanced statistics
Field A, Miles J & Field Z (2012): Discovering Statistics using R. Los Angeles etc. : Sage
Hatzinger R, Hornik K & Nagel H (2011): R - Einführung durch angewandte Statistik. München etc. : Pearson Studium
Hinkelmann K & Kempthorne O (2008): Design and Analysis of Experiments. Volume 1 – Introduction to Experimental Design. 2nd ed. New York etc. : Wiley

3. Design of experiments
Collins C & Seeney F (1999): Statistical Experiment Design and Interpretation. Chichester etc. : Wiley
Field A & Hole G (2003): How to Design and Report Experiments. Los Angeles etc. : Sage
Hinkelmann K & Kempthorne O (2008): Design and Analysis of Experiments. Volume 1 – Introduction to Experimental Design. 2nd ed. New York etc. : Wiley
Kirk RE (2013): Experimental Design. 4th ed. Thousand Oaks etc. : Sage
Rasch D, Pilz J, Verdooren R, Gebhardt A (2011): Optimal Experimental Design with R. Boca Raton etc. : CRC Press
Ryan TP (2007): Modern Experimental Design. New Jersey : Wiley


Forschungsseminar der Lebensmittelchemie

Organization:

Lehrstuhl für Lebensmittelchemie und molekulare Sensorik
Lehrstuhl für Analytische Lebensmittelchemie
Professur für Biotechnologie der Naturstoffe
Deutsche Forschungsanstalt für Lebensmittelchemie

Gefördert durch das Graduiertenzentrum Weihenstephan

Date:

Im Semester (SS/WS) jeden Montag 17:00 - 18:00

Termine Wintersemester 2017/2018

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

HS22

Language:

Deutsch/English

Status:

Registration: corinna.dawid@tum.de

Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Die Veranstaltung bietet den DoktorandInnen, Postdocs, HabilitandInnen und Masterstudierenden der Arbeitsgruppen der Lebensmittelchemie und der Deutschen Forschungsanstalt für Lebensmittelchemie eine Plattform zur Präsentation ihrer Ergebnisse in Form von Vorträgen. Darüber hinaus eröffnet sie die Möglichkeit, sich über das breite Spektrum aktueller Forschungen in der Lebensmittelchemie hier am Campus Weihenstephan, von molekularsensorischen bis hin zu toxikologischen Aspekten zu informieren. Die gegenseitige Kenntnis der Arbeits- und Interessengebiete und die anregende und unkomplizierte Atmosphäre sollen Diskussionen und Kooperationen der verschiedenen Arbeitsgruppen fördern und damit das Zusammenwirken der lebensmittelchemisch orientierten Arbeitsgruppen hier am Standort stärken.
Darüber hinaus werden mindestens einmal pro Semester externe Redner aus der Forschung oder der Industrie eingeladen, die einen spannenden Überblick über Forschung und Entwicklung innerhalb der unterschiedlichen, lebensmittelchemischen Themenschwerpunkte geben.

Termine Wintersemester 2017/2018


EIT Food - Entrepreneurship Winter School 2017

Organization:

EIT Food and GZW

Date:

27.11. - 03.12.2017 - Workshop week at the TUM

04. - 08.12.2017 - Workshop week at University of Cambridge, UK

11.12.2017 - onwards - Online sessions offered by the Queen’s University Belfast

Location:

Main Campus TUM, Weihenstephan Freising,
Cambridge

Language:

English

Status:

Registration: EIT Foods

The winter school is free of cost.
But travel costs has to be paid by each participant (ask for international funding at GZW).

Details:

How are we going to feed a growing world population while conserving nature? How can we make food supply chains transparent and reduce food waste? Join us for the EIT Food Entrepreneurship Winter School in November 2017 at the Technical University of Munich and University of Cambridge and shape the Future of Europe’s Food System together with us.
www.cdtm.de/eit-food-winter-school-2017/

During the EIT Food Entrepreneurship Winter School 30 students and young professionals from different study backgrounds and countries will come together to tackle the challenges Europe’s food system will face in the future. Over the course of 2 weeks, participants will be working in interdisciplinary teams, identifying problems, prototyping viable solutions and pitch their results in front of a panel of experts. The teams will start out in Germany at the Technical University of Munich for the first week, travel to the University of Cambridge together for the second week and also get the chance to receive further online coaching by the Queen’s University Belfast on how to take a startup idea to reality. Ready to tackle the challenges of Europe’s future food system?


Seminar series "Advanced Mass Spectrometry"

Organization:

Bavarian Biomolecular Mass Spectrometry Center (BayBioMS)

Date:

08.11.2017, 31.01.2018 - each 16:45 to 18:30

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

IGZW, Gregor-Mendel-Strasse 4, Conference Room

Language:

English

Status:

Registration: baybioms@tum.de

The course is free of cost.

Details:

Are you interested in learning about mass spectrometry in metabolomics and proteomics? We offer a seminar series for everyone interested in mass spectrometry in general and its application at TUM in particular. The aim is to provide a platform for scientific interaction and the opportunity to present your own research project within an interdisciplinary research community.

This seminar is suited for researchers in different fields of life sciences which are interested in applying or already use mass spectrometry for their particular research question; as well as for those who would like to hear more about this technology and its use by other research groups at TUM.

This seminar series covers:

- Scientific talks about research projects in the field of metabolomics, proteomics and bioinformatics
- Insights into experimental design, applied methods and data interpretation
- Information about the basics and application areas of mass spectrometry
- Scientific input and discussion of presented projects

This seminar series offers:

- Understanding of mass spectrometry based metabolomics and proteomics
- Insights into data interpretation, visualization and statistical validation of mass spectrometric data
- Scientific and interdisciplinary exchange with other researchers
- Learning about other people’s projects and collaboration possibilities within TUM
- The opportunity to present your own research project

Participants of the seminar series will deepen their knowledge about mass spectrometry based metabolomics, proteomics and related bioinformatics and will gain insight into research projects at TUM.

There will be a GZW certificate of participation for joining four seminars (certificate subject specific qualification) and a second GZW certificate for presenting your own research project (certificate scientific presentation).


Stress release for the scientific minded

Trainer:

Ruth Adam, PhD

Klinikum der Universität München

Date:

08., 13. and 15.11.2017
11:30 - 13:30

Room:

GZW (Alte Akademie 8a)

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Deadline: 25.10.2017


The course is free of cost.

Details:

Stressed during your Ph.D.? In this workshop you will learn quick and effective strategies to help dealing with stress and anxiety, increase concentration and even help you to deepen your voice. Those techniques can be used ‘on the fly’, like before giving a presentation. First, the neuroscientific background will be given. Then in the practical part, we will learn relaxation techniques based on mastering (1) breath, (2) posture and (3) meditation. Each method will be explained and practiced under various, practical scenarios.

Target group
Ph.D. candidates, especially those who get stressed easily before giving a talk or discussing their ideas.

Workshop format
The workshop will start with an overview of the neuroscientific research about the cognitive and neuronal underpinnings of yoga (breathing and postural work), meditation and mindfulness. Then several methods will be introduced and practiced. We will also apply them in different simulations of real-life scenarios. You are additionally encouraged to try them on your own between sessions, so that they can be refined if needed.

Learned techniques
We will overview distinct kinds of methods, ensuring that you will find something that works for you in various situations:
• Breathing (pranayama)
• Poses (asana)
• Meditation

Learning outcomes
By the end of this workshop, you would
• Learned and practiced different types of relaxation techniques
• Own a toolbox of diverse techniques
• Find out which techniques work best for you
• Learn ways to deepen your voice and increase your concentration
• Gain confidence in you own ability to cope with stressful situations hence
reducing internal stress

Instructor
This course is taught by a neuroscientist working at the Klinikum der Universität München and an yoga teacher. Ruth completed her Ph.D. at a graduate school of neuroscience in 2008 and knows first hand the difficulties in conducting a Ph.D. The methods that will be taught helped her throughout her career to relieve stress.

Workshop materials
A written summary will be provided. You may bring writing material If you wish to make additional notes. There is no need to wear sport clothes.


Project Management in Biotech Industries

Trainer:

Dr. rer. nat. Christian Grote-Westrick

Date:

17.11.2017, 09:00 – 17:00

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

GZW (Alte Akademie 8a, 1st floor)

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Registration Deadline: 20.10.2017

The course is free of cost.

Details:

In this 1-day workshop general tasks and responsibilities of a project manager in biotech industries are illustrated. Here prospective project managers already experience their future challenges and beyond that useful solution strategies and management concepts are mediated to the participants. These strategies will be instrumental for solving problems in leading positions in biopharmaceutical areas. Through an informative – interactive programme participants receive information on important aspects of GMP conform pharmaceutical production, risk management in biotech industries and modern management strategies.

This workshop takes place in two parts: in the beginning the docent points up general requirements for establishing a medical product referring to the legal background as medical product law, GMP guidelines and process validation of medical products. The second part deals with advanced topics as maintenance and optimisation of production lines, cost-efficient production of drugs and facilitating production via outsourcing. Especially in this part interactivity is a significant tool to accelerate application of management strategies which are helpful in biotech projects. Here participants face different authentic scenarios from biopharma industries and will work out solutions for realising production of specific medical products under consideration of legal and logistic limitations. In this regard management strategies of other pharmaceutical companies are presented, to illustrate realisation procedures of blockbuster drugs. In general the workshop will be arranged as round table discussion where every participant is able to ask questions and discuss topics of interest.

The main target of this workshop is the delivery of advantages to participants, which can be supporting in application and interviews for jobs in biotechnological industries. An interactive programme prepares scientists for essential aspects of biotech project management and transfers numerous background information and advices to master challenges in biopharmaceutical production successfully.

Programme
Flyer
More about Grote-Westrick.com
Publication


Biotech Quality Manager / Regulatory Affairs Manager – Job Insights and Training

Trainer:

Dr. rer. nat. Christian Grote-Westrick

Date:

18.11.2017, 09:00 – 16:00

Location:

Campus Weihenstephan Freising

Room:

GZW (Alte Akademie 8a, 1st floor)

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Registration Deadline: 20.10.2017

The course is free of cost.

Details:

Quality Management becomes obligatory for companies producing medical products such as drugs and diagnostics. Especially
international business and approval requires certified quality management systems thus new quality managers have quite attractive job prospects these days.
For reproducible processing in biotech manufacturing and also total traceability at all stages of production quality managers in biotech industry face several important tasks
and challenges.

This workshop illustrates the job of quality managers in biotech companies dealing with general regulating documents
(ISO 9001), medical products (ISO 13485), analytical and calibrating services (ISO
17025) and US market approvals (510(k) procedure). Within this workshop participants will construct an own quality management system for their own fictional company with
different product focus.


Workshop directory:
1. Introduction into quality management

2. Setup of quality management handbooks

3. How to certify quality managements

4. Case studies: quality managements of biotech companies

5. Approval of medical products based on QM systems (European Union, United States of America, Asian Markets)

6. Interaction (setup of quality management for own company)
3 groups:
Company 1: QM system compliant to ISO 9001
Company 2: QM system compliant to ISO 13485
Company 3: QM system compliant to ISO 17025

7. Job Preview: Quality Manager (Tasks and Goals)

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Schwungvoll denken und schreiben – Aufschieberitis überwinden

Trainer:

Prof. Dr. Katrin Klingsieck
(Universität Paderborn)

Date:

8. und 9.02.2018, 9:00 - 16:00

Location:

Campus Weihenstephan, Freising

Room:

Seminarraum im GZW

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung: gzw.trainings@wzw.tum.de

Anmeldefrist: 19.01.2018


Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Jede/r Teilnehmer/in wird im Rahmen dieses Workshops eine individuelle Strategie zum Umgang mit Schreibproblemen, Prokrastination und gefühlter sowie tatsächlicher Zeitknappheit entwickeln, um Raum und Zeit für die Arbeit an der Dissertation zu schaffen. Anhand unterschiedlicher Stationen des Schreibens (z. B. Reflexion der bisherigen Dissertationskurve, Strukturierung des Schreibprojekts und des –prozesses, Prokrastination versus strategisches Aufschieben) und in unterschiedlichen Übungen (z. B. Freewriting nach Peter Elbow, Peerfeedback und Austausch, Strukturierungsübungen) wird diese individuelle Strategie erarbeitet. Es werden erste Impulse für deren zukünftigen Umsetzung gesetzt.

Jun.-Prof. Dr. Katrin Klingsieck (Universität Paderborn) beschäftigt sich nicht nur in ihrer Forschung sondern auch als ausgebildete systemische Beraterin und Schreibberaterin mit dem Phänomen der Prokrastination und den unterschiedlichen Facetten des wissenschaftlichen Schreibens.


Abschlussarbeiten betreuen

Organization:

ProLehre, GZW

Date:

01.12.2017, 8:30 - 12:30

Location:

Campus Weihenstephan, Freising

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan(Alte Akademie 8a)

Language:

Deutsch/English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Inhalte
Bei der Betreuung von Abschlussarbeiten haben Betreuer Aufgaben, die nicht leicht unter einen Hut zu bringen sind: beraten, anleiten und unterstützen aber auch überwachen und bewerten. An der Universität wird dabei selten über den Tellerrand geschaut, jeder Lehrstuhl hat eigene Traditionen. Dabei lohnt sich der Austausch über geeignete Betreuungsabläufe, angemessene Anforderungen an die Studierenden, den Umgang mit Schwierigkeiten und den Umfang der eigenen Aufgaben. Von einer strukturierten Betreuung für Abschlussarbeiten profitieren alle Beteiligten: die Betreuer werden entlastet und die Betreuten erreichen leichter einen erfolgreichen Abschluss. Die Bewertung von Abschlussarbeiten wird im Kurs „Abschlussarbeiten bewerten“ (www.prolehre.tum.de/Kurse) behandelt.

Lernziele
Die TeilnehmerInnen sind nach dem Kurs in der Lage

• zentrale Faktoren einer erfolgreichen Betreuung von Abschlussarbeiten zu identifizieren
• wichtige Etappen der Begleitung einer Abschlussarbeit definieren und den Betreuungsablauf dementsprechend zu strukturieren
• ihren Erwartungshorizont mit denen anderer KursteilnehmerInnen abzugleichen.

Methodik
• Interaktiver Lehrvortrag
• Moderiertes Arbeiten in Kleingruppen


Writing Scientific English for Publication

Trainer:

Dr. John Guess

Date:

4 day seminar:
28.11.2017, 9:00-12:00
01.12.2017, 9:00-12:00
05.12.2017, 9:00-12:00
08.12.2017, 9:00-12:00

Seminar in the morning, Individual support from 13:00-16:00

Location:

Campus Weihenstephan, Freising

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 8a)
Roomfinder

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

FULLY BOOKED

The course is free of cost.

Details:

Essential workshop for those students finishing scientific manuscripts for publication.

NECESSARY FOR PARTICIPATION are advanced research results together with background information on the "knowledge gap" that your research fills and an overview of your work's importance in its specialized field. Manuscripts will be supported individually. You should have 6-9 years of secondary-level school English.

This course aims at enhancing the participants’ skills in writing and editing English for scientific publication, including dissertations. Emphasis is placed on efficiency, accuracy, fluency, and better style. An introduction to publishing in scientific journals will be given by a professional editor along with invaluable tips for publishing from a successful academic. Active writing is an integral part of the course, with corrected exercises returned for feedback. Typical mistakes in grammar will be tackled together with a review and build-up of essential vocabulary. Each participant will be given individual attention to the manuscript they have produced on 1-1 basis.

Topics:
• Increasing the level of readability by writing more effective sentences and paragraphs in English, avoiding ambiguity.
• Optimizing the structure of a scientific paper, sentences, paragraphs and sections, individual attention to your own already written work and papers.
• Writing effective descriptive and informative abstracts.
• Learning techniques for strong, coherent arguments.
• Reviewing points of grammar where the most mistakes are made.
• Marking core vocabulary of the most frequent items in scientific texts.
• Improving readability with guidelines for better English style, increasing chances of acceptance for publication.


Making Effective Scientific Presentations in English

Trainer:

Dr. John Guess

Date:

2 day seminar:
07.11.2017, 9:00-16:00
16.11.2017, 9:00-16:00

Location:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 8a)
Roomfinder

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 6)

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

The course is free of cost.

Details:

A prerequisite for participation is that you have SOME RESEARCH RESULTS to present, either current or past.

This course offers the opportunity to learn and practice the special language of scientific presentations and conventions of figures, charts and graphs. Participants will also present themselves and their work in English, with discussions and critical appraisals in an informal workshop atmosphere.

This seminar deals with the following components:
• English style of presentations
• How to express transition points
• How to describe tables, graphs and charts
• The key characteristics of effective presentations
• The special features of scientific presentations
• The communication process as two-way interaction
• The structural elements of a presentation
• Vocal skills and body language
• Using and managing visual aids
• Persuasive language and delivery techniques
• Dealing with nervousness, breaking the ice
• Handling questions and difficult situations


Gestaltung und Präsentation wissenschaftlicher Poster – Ein Workshop

Trainer:

Dr. Daniela Röder

Date:

23.01.2018, 09:30-15:30

Location:

Campus Weihenstephan, Freising

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 8a)
Roomfinder

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung: gzw.trainings@wzw.tum.de

Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Wie bereite ich meine Daten für eine Präsentation verständlich grafisch auf? Wie gestalte ich mein eigenes Poster und komme dadurch ins Gespräch mit anderen Wissenschaftlern?
Diesen Fragen und viele mehr können Sie im Workshop „Gestaltung wissenschaftlicher Poster“ gemeinsam mit anderen Doktoranden aktiv nachgehen. Neben dem Handwerkszeug der Postererstellung werden wir uns auch mit kreativen Möglichkeiten der Gestaltung und der Präsentation beschäftigen.

Während des Workshops besteht die Möglichkeit, sich für einen Follow up-Termin anzumelden. Dieser bietet neben der Gelegenheit die Poster erneut zu präsentieren und zu diskutieren auch die Zeit, um neuen Ideen einzuarbeiten.


Gute wissenschaftliche Praxis als Kompass und Orientierungshilfe: Was man als junge(r) Forscher(in) wissen MUSS

Trainer:

Helga Nolte

Date:

19. - 20.03.2018, 09:00-17:00

Location:

Campus Weihenstephan, Freising

Room:

Graduiertenzentrum Weihenstephan (Alte Akademie 8a)
Roomfinder

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung: gzw.trainings@wzw.tum.de

Betreuer(innen) von Promovierenden sind herzlich willkommen!

Keine Teilnahme-Gebühr.

Details:

Dieser Kurs ist ein Muss für alle, die forschen! Immer wieder begehen Forscher/innen „wissenschaftliches Fehlverhalten“, auch ohne dass es ihnen bewusst wäre. Oder sie werden Opfer vom Fehlverhalten anderer, beides kann der eigenen Karriere schaden. Doch wo endet eigentlich „allgemeine Schludrigkeit“, und wo beginnt „wissenschaftliches Fehlverhalten“?

Um kritische Situationen von vornherein zu erkennen und zu vermeiden, gibt Ihnen dieser Kurs zur Guten Wissenschaftlichen Praxis den nötigen Überblick. So umgehen Sie Fallstricke und erhöhen die Sicherheit, jederzeit richtig zu handeln.

Ziele:
Erwerb und Einüben von Kompetenzen, um im wissenschaftlichen Umfeld
• frühzeitig kritische Situationen zu erkennen,
• eigenes wissenschaftliches Fehlverhalten zu vermeiden,
• sich nötigenfalls gegen das Fehlverhalten von anderen abzugrenzen,
• angemessene Entscheidungen in Konfliktsituationen zu treffen.

Inhalte:
• Was ist gute wissenschaftliche Praxis bei der Betreuung, im Publikationsprozess, bei der Autorschaft und beim Datenmanagement?
• Welchen Nutzen hat es, sich an den Prinzipien der Guten Wissenschaftlichen Praxis zu orientieren?
• Wie zeigt sich und wie entsteht Fehlverhalten im Alltag der Wissenschaft?
• Was können Individuen, Gruppen, Organisationen und die Gesellschaft tun, um gute wissenschaftliche Praxis zu fördern und Fehlverhalten zu vermeiden?
• Welche aktuellen nationalen und internationalen Empfehlungen, Richtlinien und Regelwerke sind zu beachten?
• Und wenn es doch passiert – wie gehen wir mit Fehlverhalten um?


Statistical Computing with R

Trainer:

Prof. Donna Ankerst

Date:

During WS 2017/18,
every Monday 12:00 - 14:00
first lesson: 16.10.2017

Room:

Campus Weihenstephan
HS 16

Doubles with MA9611 for Master-level students

Language:

English

Status:

Registration: gzw.trainings@wzw.tum.de

Approval TUM GS: Must pass a take-home exam to earn credits for the course.

The course is free of cost.

Details:

This course teaches graduate students how to use the vast capabilities of the R statistical package for their doctoral research by revisiting the basic elements of statistical analysis. Class lectures review the fundamentals of statistics, including exploratory and graphical analysis, probability, point estimation, hypothesis testing, linear regression, categorical analysis and analysis-of-variance. Students compare the analytical solutions presented in class to those obtained with the relevant function in the R package to understand the connection. Students hone their R programming skills with tutorials that tackle real world problems. At the end of this course students will be familiar with the ever-expanding R statistical package and able to implement needed novel R routines for their doctoral research.


R zum Selbststudium

Trainer:

Dr.-Ing. Hannes Petermeier

Event:

Online-Seminar zum Selbststudium

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung unter REiS (S11)

Zur Freischaltung des Kurses schreiben Sie bitte eine Email an Hannes Petermeier.

Falls Sie keine TUMonline-Kennung besitzen, melden Sie sich bitte bei Daniela Röder vom GZW.

Details:

Im Wesentlichen unterteilt sich der Kurs in die Teile

Notwendige Vorbereitung - Abschnitte 1 und 2; Dauer ca. 1/4 h
Daten, Skalenniveaus, Tabellen - Abschnitte 3 und 4; Dauer ca. 1h
Deskriptive Statistik - Abschnitte 5 und 7; Dauer ca. 2 1/2 h
Wahrscheinlichkeitsmodelle - Abschnitt 7; Dauer ca. 1 1/2 h
Inferentielle Statistik - Abschnitte 8, 9 und 10; Dauer ca. 2 1/2 h

Jeder der Abschnitte ist in sich geschlossen. Die Abschnitte bauen aber aufeinander auf. Da es auch praktisch ist, wenn man die Kursunterlagen zum nachschlagen immer wieder nutzt, sind die Kursunterlagen als fortlaufendes Dokument mit abgelegt.


E-Learning - Einführung in die Statistik

Trainer:

Prof. Donna Ankerst, Sonja Grill, Dr. Hannes Petermeier, Dr. Harald Amon, Magnus Kellermann

Event:

Online-Seminar zum Selbststudium

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung unter EiS (S14)

Falls Sie keine TUMonline-Kennung besitzen, melden Sie sich bitte bei Daniela Röder vom GZW.

Details:

Im Wesentlichen unterteilt sich der Kurs in die Teile

Notwendige Vorbereitung - Abschnitte 1 und 2; Dauer ca. 1/4 h
Daten, Skalenniveaus, Tabellen - Abschnitte 3 und 4; Dauer ca. 1h
Deskriptive Statistik - Abschnitte 5 und 7; Dauer ca. 2 1/2 h
Wahrscheinlichkeitsmodelle - Abschnitt 7; Dauer ca. 1 1/2 h
Inferentielle Statistik - Abschnitte 8, 9 und 10; Dauer ca. 2 1/2 h

Jeder der Abschnitte ist in sich geschlossen. Die Abschnitte bauen aber aufeinander auf. Da es auch praktisch ist, wenn man die Kursunterlagen zum nachschlagen immer wieder nutzt, sind die Kursunterlagen als fortlaufendes Dokument mit abgelegt.


E-Learning - LaTeX– Einführung

Trainer:

Corinna Keupp,
Benedikt Meier,
Christoph Nophut,
Hannes Petermeier

Event:

Moodle-Kurs

Language:

Deutsch

Status:

Anmeldung unter LaTeX - Einführung (W14)

Falls Sie keine TUMonline-Kennung besitzen, melden Sie sich bitte bei Daniela Röder vom GZW.

Details:

Für die Erstellung von wissenschaftlichen Arbeiten gibt es neben dem bekannten Textverarbeitungsprogramm Word auch (bessere) Alternativen. Die Bekannteste in diesem Bereich ist das Textsatzprogramm LaTeX.

Um die Einstiegshürde in LaTeX zu verkleinern, haben wir uns dazu entschieden, den Moodle-Kurs „Latex – Einführung“ aufzubauen.

Der Kurs wurde als Videocastreihe in Moodle konzipiert. Um am Kurs teilzunehmen, kann sich jeder Interessent selbst einschreiben.

Der Einführungskurs behandelt die grundlegenden Themen zum Erlernen des Textsatzprogrammes LaTeX in mehreren Videos:

1) Grundlagen: Was ist LaTeX überhaupt?
2) Verwendung von Paketen
3) Gliederung des Dokuments und verschiedene Verzeichnisse
4) Aufzählungen, Tabellen und Abbildungen
5) Mathematische Formeln
6) Literaturverwaltung und Zitation
7) Seitengestaltung und –layout

Ziel dieses Kurses soll es sein, Schritt für Schritt an LaTeX heranzuführen, sodass am Ende jeder in der Lage ist, eine wissenschaftliche Arbeit selbstständig in LaTeX anzufertigen.
Fragen oder Probleme, die über den Inhalt der Videocasts hinausgehen, können im Diskussionsforum des Moodle-Kurses gestellt werden.

Dieser Kurs wurde im Rahmen des Moduls „Angewandte technisch-naturwissenschaftlich Kommunikation“ von dem Studenten Benedikt Meier überarbeitet und weiterentwickelt.